Dag 21: Méry-sur-Seine - Troyes

5 augustus 2017 - Troyes, Frankrijk

Voor zeven uur zit ik alweer klaar in de gebedsruimte voor de "lauden" met Jean. Net als gisteren snap ik er niet veel van, maar het klinkt alleen al mooi in het Frans. Jean sluit af met een speciaal gebed voor de pelgrim, dus dat moet weer helemaal goed komen vandaag.
Tijdens het ontbijt stelt Jean vragen over een micro SD-kaartje dat hij heeft gekocht en de adapter die daarbij zit. Ik denk te begrijpen dat hij het kaartje niet in zijn computer kan krijgen, maar zeker weet ik het niet. Ik denk nog dat het jammer is dat die Fransen zo weinig andere talen spreken en dat dat bij Jean ook wel zo zal zijn. Dus ik vraag of ik de computer mag zien. Met verontschuldigingen voor de rommel word ik meegenomen naar de studeerkamer op zolder. Hij blijkt een heel oude computer te hebben dus de adapter en het SD-kaartje kan hij daar nooit in kwijt. Maar hij kan wel mooi nog een paar foto's laten zien van zijn eigen pelgrimage naar Mont-Saint-Michel.
Als we weer beneden zijn hebben we het over mijn naam. Ik zeg dat het eigenlijk Martijn is en niet Martin (op zijn Frans uitgesproken), maar dat die Fransen dat niet uit kunnen spreken. Hij moet lachen en zegt dat hij eigenlijk niet Jean heet, maar Johan, maar dat kunnen die Fransen ook niet uitspreken. Dan kom ik er pas achter dat hij eigenlijk een Duitser is - Johan Wolff - en dat hij dus ook Duits spreekt. Dat was een stuk gemakkelijker geweest in de communicatie. Volgende keer dus toch maar gewoon vragen en niet van vooroordelen uitgaan.
Voor mijn vertrek poseert Jean nog even voor een foto en maak ik een selfie met hem en dan ga ik weer op pad. Het wordt vandaag weer een groot deel van de dag langs het kanaal. Dat is toch wat saai. Ik bedenk iets om me af te leiden. Tijdens de gebedsdiensten in het Frans vind ik het vervelend dat ik het Onze Vader in het Frans niet ken. Dus ik zoek het op op mijn telefoon en dood de tijd door het uit mijn hoofd te leren. Het valt me op dat ze in Frankrijk God tutoyeren. Dat maakt het toch een stuk minder afstandelijk, lijkt wel. Dat doen ze trouwens ook met de evangelisten: Marc, Matthieu, Jean en Luc zou je op straat zo tegen kunnen komen, maar Marcus, Mattheus, Johannes en Lucas niet echt. Nou ja, die laatste dan misschien weer wel. Ik ben wel benieuwd door wie en hoe daarover wordt beslist. In Nederland waarschijnlijk dus door een paar oubollige bisschoppen.
Om half vier ben ik in Troyes. Ook weer een mooie kathedraal met prachtig glas in lood. Er ontbreekt alleen een toren. Na een biertje op het terras wandel ik richting de camping. Vlakbij de camping is het voetbalstadion en daar is het al een drukte van jewelste. Vanavond start de Franse voetbalcompetitie weer en blijkbaar speelt Troyes thuis. Op de camping heb ik 's avonds niet een keer horen juichen, dus ik vrees dat de eerste punten niet in Troyes zijn gebleven.
Afijn, en dan komt weer het vaste rijtje activiteiten: tent opzetten, boodschappen doen, douchen, wassen, eten, biertje drinken en de blog schrijven.
Vandaag sluit ik de derde week af. Ik heb op de kop af 612 kilometer gelopen in 21 dagen. Het contrast is groot met de Nederlandse man op de camping die achterop zijn camper een scooter heeft meegenomen en in zijn voetbalshirt (ik zal de club niet vermelden) met de scooter de 67 meter aflegt naar de vuilcontainer om daar zijn zakje huisvuil in te deponeren. Wij leven in twee verschillende werelden, denk ik...

1. Elisabeth:
    6 augustus 2017
    Hi Martijn,
    Reageerde al op Fb jammer dat je hier je verhaal ook niet laat zien!
    Slaap je in Troyes ook op een camping of in Maison Notre Dame d'Isle, ooit een seminarie. Prima plek. En Troyes is de moeite waard om even te blijven, krijgt je voet ook meteen rust! Bon Chemin
  2. Elisabeth:
    6 augustus 2017
    Hé zie mijn vorige reactie niet terug? Ik wilde nog zeggen dat je je voet moet koelen met ijs en hoog leggen.
  3. Martijn:
    7 augustus 2017
    Dag Elisabeth,
    De verslagen komen ook hier, maar ik loop met de verslagen een paar dagen achter, net als op FB. Kijk maar eens een paar dagen terug.
    Mijn voet is weer oké. Dank voor de bezorgdheid.
    In Troyes was ik inderdaad ook op de camping. Want dat andere is de eerste drie weken van augustus gesloten.
    Groet,
    Martijn
  4. Elisabeth:
    12 augustus 2017
    Ah ik snap het Martijn, fijn dat je voet weer oké is. Erg leuk om je te volgen en bekende plekken voorbij te zien komen, ik liep 2 jaar terug van Maastricht naar SdC, en vandaag (11/8) is het precies 2 jaar terug dat ik weer thuis was! Bon Chemin verder Martijn!