Dag 12: Olloy-sur-Viroin - Rocroi

27 juli 2017 - Rocroi, Frankrijk

Als om 6:00 uur mijn wekker gaat regent het nog steeds op de tent. Maar terwijl ik alles nog aan het inpakken ben wordt het droog. Ik ben vroeg op, want ik wil vandaag op tijd vertrekken. Wat overigens zeker niet zonder gevaar is, maar dat zal later blijken.
Gelukkig had ik mijn tent gisteren naast een overdekte picknicktafel gezet, dus daar kan ik mijn spullen neerleggen terwijl ik de tent afbreek. Hij gaat kletsnat in de tas.
Ik volg mijn dagelijkse routine: een beetje ontbijten, dan op weg. Eerst langs de bakker voor een baguette en een pain au chocolat. Om kwart voor acht ben ik echt onderweg en ik wandel meteen de bossen in. Weer zo'n dag door prachtige natuur.
In de bossen kom je haast niemand tegen. Er is alleen een groepje schoolkinderen met een begeleider. Verderop wordt duidelijk waarom er misschien wel zo weinig mensen zijn. Er hangen overal aankondigingen dat er gejaagd wordt. Van 15 juli tot 31 december en van 6 tot 10 uur 's ochtends en van 4 tot 10 uur 's avonds. Om 10 uur had ik al een paar uur door het bos gestruind, dus eigenlijk is het een wonder dat ik er levend uit gekomen ben. Nu heb ik overigens geen jager gezien, maar ja, die verstoppen zich natuurlijk voor de beesten. Gelukkig lijk ik met mijn blauwe regenjas en fluoriserend gele regenhoes over mijn rugzak niet echt op een wild zwijn, dus dat is dan misschien weer in mijn voordeel.
Als ik uit het bos kom nader ik al snel de grens met Frankrijk. Voor de tweede keer deze tocht, maar nu blijf ik er langer. Zo ongeveer de komende 50 dagen zal ik door dit enorme land wandelen. Er staat een mooi bordje op de grens: vanaf hier heet de route de Via Campaniensis.
Vanaf de grens is het nog een paar kilometer naar Rocroi, een prachtig vestingstadje met enorme stadswallen. Daar aangekomen loop ik eerst de Mairie (het gemeentehuis) binnen en vraag om een stempel in mijn credential. Daarna naar de VVV voor de code van de gemeentelijke herberg. Ik mag 15 euro afrekenen in ruil voor deze code. In de gîte hebben Anneke en Dick zich al geinstalleerd. Ze hebben een stuk afgesneden, waarmee ze het bos hebben overgeslagen en ze waren dan ook al vroeg hier.
Er is een tweepersoons kamer met badkamer waar Anneke en Dick slapen, en een vierpersoons kamer met eigen badkamer die helemaal voor mij alleen is. Lekker luxe.
We drinken samen een wijntje en ik kan er mijn kleren wassen. En de zon schijnt, dus ook de tent wordt buiten nog even uitgehangen om te drogen. Aan de overkant van de binnenplaats is de ingang van de sportschool, waar de hele middag enorme spierbundels in en uit lopen. In het routeboekje wordt goede sier gemaakt met de mogelijkheid om daar te gaan sporten. Ik ben benieuwd hoeveel pelgrims daar na een dag wandelen nog energie voor hebben.
In de plaatselijke Carrefour haal ik een maaltijdsalade en wat extra spullen voor de komende dagen. Je weet maar nooit. Morgen wordt een dag van meer dan 30 kilometer, dus op tijd onder de wol.

1. Jan Goesten:
    27 juli 2017
    Beste Martijn,
    Ik lees en bekijk iedere dag met plezier je mooie reisverslagen. Ik heb het gevoel dat je op schema ligt.
  2. Martijn:
    28 juli 2017
    Dag Jan, dat is inderdaad het geval. Ik lig precies op schema. Leuk dat jullie me volgen!

Groet, Martijn