Dag 56: Bazas - Captieux

9 september 2017 - Captieux, Frankrijk

Vannacht ben ik een paar keer wakker geworden van de wind en de regen. Dick heeft een paar keer geprobeerd vanuit zijn bed het raam dicht te doen, maar uiteindelijk is hij er toch maar uit geklommen. Als ik opsta voel ik me niet zo lekker. Tegen heug en meug eet ik toch maar een paar stukken stokbrood en een yoghurtje.
Onze dakloze vriend verzamelt inmiddels al zijn spullen in de hal. Het is misschien wel niet zo heel veel, maar veel te veel om mee te kunnen sjouwen. Hij lijkt gelaten onder zijn lot.
De route vandaag is wel mooi, maar een beetje eentonig. Het gaat over een oud spoorwegtrace, waar de het spoor en (bijna alle) bielzen hebben weggehaald. Zo blijft er een mooi recht wandelpad over. Was het weer vannacht slecht, overdag is het ook niet erg stabiel.  Ik loop stukken in de regen en dan is het weer droog. Dick en Anneke zijn eerder vertrokken, maar ze hebben in de regen een afslag gemist. Als ik pauzeer halen ze me weer in.
In de verte zien we op het pad auto's staan en mannen in oranje hesjes. Als we dichterbij komen blijken het jagers te zijn, die met hun geweren in de aanslag klaar staan om de wilde zwijnen dood te schieten die door honden uit het bos worden gejaagd. Dick vraagt wanneer het jachtseizoen eigenlijk begint. "Demain!", is het antwoord. Schiet mij maar lek... of liever niet eigenlijk.
We lopen vandaag een heel korte etappe van minder dan 20 kilometer naar Captieux. Morgen lopen we dan namelijk ongeveer 35 km naar Roquefort. Tussen deze twee plaatsen zijn geen overnachtingsmogelijkheden. Zo ben je soms dus gedwongen om een kortere afstand te lopen en soms een langere. Vandaag ben ik dus al iets na twaalven op de plaats van bestemming. Het is weer een mooie gîte, achter het postkantoor. Met een eigen binnentuin en terras. Ik installeer me in de gîte en ga dan voor de verandering maar eens uitgebreid lunchen. Bij de plaatselijke Friterie eet ik een menu met vooraf pastasalade met surimi, als hoofdgerecht een bavette met friet en als nagerecht een puddinkje. Uiteraard geserveerd met brood en een behoorlijke karaf wijn. De zaak zit helemaal vol met locals, en dat blijkt zoals vaak een goed teken.
De rest van de middag doe ik het rustig aan. Douchen, kleding wassen, inkopen doen, aantekeningen bijwerken, blog typen. Samen met Dick kijk ik naar de spannende rit in de Vuelta, die wordt gewonnen door Alberto Contador.
Door de uitgebreide lunch heb ik niet zo'n behoefte aan uitgebreid avondeten. Ik maak soep en krijg nog een klein beetje macaroni van Anneke en Dick. En dan op tijd naar bed, want morgen wordt het weer een lange dag.

1. Jeanne:
    10 september 2017
    Hoi Pellegrin, Martijn. Ik ben net door jouw foto's gewandeld, wat een feest!! Aan jouw verhalen ben ik nog niet toe gekomen, maar wat een bruin leven heb je en wat een schitterende maanden voor je! Spanje moet nog komen en vooral de prachtige Pyreneeën ! Geniet er van Martijn en blijf nog lekker lang lopen, heel veel groeten van Bill en Jeanne
  2. Paul:
    15 september 2017
    Hoi Martijn,
    Geen last gehad van de muggen op dat overigens prachtige spoorlijnpad?
  3. Elisabeth:
    16 september 2017
    Ach ja dat pad.. heb je vast ook die 2 akelige op en afgang gehad?
  4. Martijn:
    17 september 2017
    Nee, er waren geen muggen gelukkig.