Dag 69: Navarrete - Azofra

22 september 2017 - Azofra, Spanje

Mijn biologische klok staat tegenwoordig ingesteld op 6.00 uur. Leon slaapt nog. Ik ga er om kwart over zes toch maar uit om alvast brood te halen voor het ontbijt. Na het ontbijt gaan de rugzakken op en is ook Leon officieel gestart met zijn camino. We gaan eerst nog even langs het restaurant van gisteren, want ik heb daar de oplader van mijn telefoon laten liggen. Helaas is het nog dicht.
De dag begint vanochtend bewolkt. Het is zelfs fris. De route gaat door de wijngaarden van de Rioja. Overal zijn ze bezig om de druiven te fplukken. Na 7 kilometer drinken we koffie met tortilla op een terras in Ventosa. Het is heerlijk wandelweer en we hebben aan gespreksstof geen tekort. Om 12.00 uur zijn we al in Nájera. Op aandringen van Leon beginnen we met een cola, maar bij de pastamaaltijd komt toch ook een biertje op tafel. We hebben dan nog zes kilometer te gaan. Na Nájera gaat de weg even behoorlijk omhoog, maar daarna is het een redelijk vlakke tocht door de wijngaarden naar Azofra. Opvallend zijn de lange betonnen bakken tussen grote ronde putten. Waarschijnlijk een soort irrigatiesysteem voor de wijngaarden, maar hoe het werkt wordt ons niet duidelijk.
In Azofra is een grote albergue. Op de binnenplaats is een badje met een fontein, waar je met je voeten in kunt gaan zitten. Er zijn afzonderlijke hokjes met steeds links en rechts een bed. Wij krijgen kamer 10, bed A en B. De douche geeft niet al te veel water. En mijn straaltje valt helemaal weg als Leon in de douche ernaast de kraan opendraait. Na een douche en het wassen van mijn kleren gaan we eerst maar eens een terras opzoeken. Inmiddels zijn de wolken doorgekomen, maar er staat een frisse wind. In de zon is het te warm en in de schaduw te koud. De Californische Jane en haar vriendinnen zitten ook al op het terras. We zitten net aan het bier als ook John en Amy arriveren. Dat leidt onmiddellijk tot nog meer bier. Als we niet uitkijken zitten we hier tot vanavond. Daarom maken we een rondje door het dorp en lassen we een pauze in bij de herberg. Even tijd om wat te schrijven en voor een voetenbad. Als we weer bij het terras komen zitten Jane & Friends er nog steeds met een hoop lege wijnflessen op tafel. Een fles Rioja huiswijn kost € 5,00 dus daar kun je je geen buil aan vallen. Althans geen financiële. We borrelen en eten met John en Amy. Als we willen betalen blijkt John alles al betaald te hebben. Op deze manier wordt het nog een zware tocht tot Santiago. We gaan maar lekker naar ons tweepersoons hokje voor een goede nacht rust.

1. Matthy:
    1 oktober 2017
    Het gaat volgens mij steeds beter met het lopen nog even en dan is Riannet bij je .Nog veel succes groetjes van Matthy en Ton.😇.