Dag 23: Sommeval - Flogny-la-Chapelle

7 augustus 2017 - Flogny-la-Chapelle, Frankrijk

Om 5.00 uur zit ik rechtop in mijn bed vanwege een hoop licht in mijn tent. Het blijkt dat voor de gite een keerlus is voor vrachtauto's en die wordt gebruikt door de vuilniswagen. Na de eerste schrik val ik gelukkig weer in slaap. Rond half zeven word ik vanzelf wakker en begin ik mijn spullen in te pakken. Na een ontbijt, met gekookt eitje, ben ik weer op tijd op pad.
Ik lunch in Eaux-Puiseaux op het trapje van de kerk. Deze ligt naast het gemeentehuis precies tussen de dorpjes Eaux en Puiseaux in.
Als ik weer verder loop kom ik zowat langs de camping. Ik groet twee passerende mensen, die me aanspreken als ze de schelp op mijn tas zien: naar Santiago? Het zijn Henk en Nelly uit Nederland. Ze zijn zeer geinteresseerd, dus ik geef de naam van mijn blog door. Via de blog nodigt Nelly me later nog uit om voor me te koken in Vézelay, maar helaas zijn we niet op dezelfde datum daar. Maar wel leuk dat je dat soort uitnodigingen krijgt.
De volgende stop is bij een picknicktafel in de schaduw van grote bomen. Dat is nodig, want het is vandaag weer erg warm en ik loop veel in de volle zon. Ik bel naar de gîte in Flogny waar ik vanavond wil slapen. Dat kan nog net, want er zijn twee personen aangemeld en er zijn drie bedden.
Vlak voor 13.00 uur kom ik aan in Ervy-la-Chatel. Gelukkig net op tijd om nog brood en andere boodschappen in te slaan, want de winkels gaan om één uur dicht.
Als ik op een bankje zit te lunchen word ik eerst aangesproken door iemand die een euro wil. Ik bied hem brood aan, maar dat hoeft-ie niet. Jammer dan, en hij druipt af. Vervolgens meldt zich Rob uit Hengelo. Hij is 8 dagen geleden vertrokken uit Nederland en nu al hier. Maar hij is dan ook op een super-de-luxe fiets. Met mijn ervaringen van bijna 25 jaar geleden kunnen we mooi vergelijken en we hebben een gezellig gesprek. Helaas zit ik een beetje op hete kolen, want ik heb de mevrouw van de gîte gezegd dat ik er rond 4 uur verwacht te zijn. En het is al half 2 dus dan moet ik gaan opschieten.
Gelukkig is de middagwandeling grotendeels door het bos, dus dan heb ik minder last van de zon. In het bos is nog een boswachtershut met een wel heel bijzonder interieur. Helaas niet geschikt voor deze blog, want dan wordt mijn Facebook-pagina geblokkeerd, vrees ik. Dus ik zal daar verder niet te veel over uitweiden.
Rond 16.15 uur kom ik aan in Flogny. De mevrouw, Marie-Francoise, brengt me naar de gîte. Het is werkelijk prachtig. Er is een keuken met alle benodigdheden, maar ook verse groenten, kruiden, pasta, aardappelen, frisdrank, noem maar op. De regel is dat je de spullen die je gebruikt moet vervangen, of een "donativo" achterlaten waarmee Marie-Francoise de voorraad weer kan aanvullen. Wat een geweldig systeem. Een voorbeeld voor andere gîtes. Ik ga naar het winkelcentrum en koop een biefstuk, die ik samen met gebakken aardappeltjes en een komkommertomatensalade tot een feestmaal tover. Flesje wijn erbij en mijn avond kan niet meer stuk.
De twee andere aangemelde pelgrims zijn niet meer komen opdagen, dus ik het bed voor het uitkiezen. Dat wordt heerlijk slapen vannacht.