Dag 31: Prémery - Nevers

15 augustus 2017 - Nevers, Frankrijk

Om zes uur zit ik rechtop in bed van de telefoon van Rianne. Die heeft duidelijk nog niet in slaapzalen geslapen, want de ringtoon van de wekker staat zo enorm hard dat waarschijnlijk de hele camping het heeft gehoord. Rianne is meer dan ik van de koffie 's morgens, dus als er tegenover de bakker een koffietentje blijkt te zijn, gaan we daar eerst ook nog even binnen. Rianne krijgt er haar eerste stempel.
Na een kilometer of tien eten we ons second breakfast op de muur van een brug over een riviertje. Verderop in Guérigny zijn we weer toe aan een pauze. Het eerste terras dat we zien lopen we meteen op. Helaas is het net lunchtijd en zijn alle tafels op het terras ingedekt voor de lunch. We mogen wel binnen iets drinken. Als we later verder lopen komen we nog ongeveer zeven terrassen tegen waar we lekker buiten hadden kunnen zitten. Volgende keer toch maar even verder kijken.
Vandaag blijkt uiteindelijk ruimschoots meer dan 30 kilometer te zijn. Voor mij is dat al een behoorlijke uitdaging, maar voor Rianne is dat echt wel heel ver. In tegenstelling tot gisteren lopen we wat meer apart. Ik ben inmiddels zo gewend om in gedachten verzonken op mezelf te wandelen dat ik het niet eens in de gaten heb. De laatste kilometers voor Nevers lopen we weer naast elkaar en ik moet zeggen dat de kilometers dan zeker sneller lijken te gaan. Op het tandvlees lopen we de laatste kilometers Nevers in. Voordat we de buitenwijken bereiken zien we de kathedraal van Nevers mooi liggen, maar als je dan eenmaal tussen de huizen loopt ben je dat oriëntatiepunt kwijt. Bovendien kunnen we in Nevers geen enkele aanduiding meer vinden en moeten we op de beschrijving van het boekje de weg zien te vinden.
Het is wel vreemd rustig in de stad. Het is rond half vijf en er is geen enkele winkel open. De stad lijkt uitgestorven. Later besef ik dat het vandaag 15 augustus is: Maria Hemelvaart. In Frankrijk is dat nog altijd een algemene vrije dag.
Net als we de kathedraal weer zien, wordt onze aandacht getrokken door twee mensen op een bankje, die de andere kant op zitten te turen. Het zijn Marianne en Sjef, die niet precies weten uit welke richting wij zullen komen. Het is fijn om elkaar weer te zien.
Eerst lopen we nog even de kathedraal in, om Bernadette te zien, maar die blijkt in ergens anders in Nevers te liggen. Die moeten we dan morgen maar eens gaan bezoeken.
We besluiten om lekker naar de camping te lopen en daar een biertje te drinken op het weerzien. Dan hoeven we daarna niet meer te lopen, want daar zijn we voor vandaag wel klaar mee.
Marianne kookt een heerlijke maaltijd en er is natuurlijk genoeg bij te praten. We vragen de buurman op de camping om een foto te maken van ons allemaal. Deze buurman, de heer Govaerts, blijkt uit Drunen te komen, net als mijn vader, dus dat schept een band. Als hij de foto maakt zet hij een paar passen achteruit en komt tegen de waslijn aan te staan. Het zou leuk zijn geweest als hij nu per ongeluk een selfie had gemaakt, want op het moment dat hij de foto maakt ligt de BH van Rianne op zijn hoofd. We kijken in ieder geval allemaal vrolijk op de foto.
Morgen dus naar Bernadette. En op schoenenjacht, want mijn goeie ouwe Lowa's beginnen het langzaamaan nu toch te begeven.