Dag 39: Neuvy-Saint-Sépulchre - Gargilesse

23 augustus 2017 - Gargilesse, Frankrijk

Dirk heeft een zware nacht gehad. Bij iedere beweging piepte zijn bed en hij vond dat heel vervelend voor "dieser arme Mann". Ik heb hem wel horen worstelen en eerlijk gezegd heb ik wel eens betere nachten gehad, maar om half zeven sta ik toch redelijk opgewekt weer naast mijn bedje (letterlijk, want het was denk ik 60 cm breed). We maken thee met de magnetron en we ontbijten samen. Dirk heeft wat meer voorbereidend werk dan ik omdat zijn voeten de nodige aandacht behoeven, dus ik ben iets eerder dan hij, tegen acht uur, weer op de weg.
De eerste uren verlopen prettig. Op graspaden en rustige asfaltwegen maak ik mijn ochtendkilometers.
Vlak voor Cluis haalt Dirk me in en we maken een selfie. In Cluis is de kerk open. Er is een stempel om zelf in je credential te zetten en ik steek een kaarsje op. De faam van de kruidenier in Cluis was hem al vooruitgesneld, want ik wist dat het een arabier is die weinig van doen heeft met zondagen en andere christelijke feestdagen. Dus die is gewoon 7 dagen per week open. Ik koop er een blikje fris. De vriendelijke eigenaar wijst ons een bankje verderop en allebei durven we niet te zeggen dat we liever in de zon bij de fontein gaan zitten. Dus zitten we naast elkaar op het bankje op de tocht te vernaggelen van de kou. Ons humeur wordt enigszins opgevrolijkt, nou ja..., door een geluidswagen die door het dorp rijdt om het circus aan te kondigen, dat vanmiddag om 16.00 uur een voorstelling gaat geven. Persoonlijk krijg ik het warmer van de circusjuffrouw die in een strakke legging foldertjes uitdeelt. Maar die folders zijn zwaar, en wij zijn er vanmiddag toch niet, dus ik bedank vriendelijk.
Mijn persoonlijke doel voor vandaag is Gargilesse. Gisteren heb ik met Dirk de mogelijke routes besproken. Er blijkt in zijn boekje een verkorte route vanuit Cluis naar Crozant te zijn, die Dirk had willen nemen. Blijkbaar was hierover een spraakverwarring, en pas vele kilometers later komen we erachter dat ik wel de gewenste route aan het lopen was, maar Dirk niet. Tot dat moment ouwehoert Dirk echt de hele weg door. Dat is voor mij wel fijn, want ik hoef geen Duitse volzinnen te antwoorden. Ik vraag me soms wel af of ik voor mijn scheenbeen misschien niet iets te hard aan het lopen ben, maar het voelt goed, dus we stappen vrolijk voort.
Voorbij Pommiers geeft mijn been een signaal dat het even genoeg is, dus ik schakel terug naar het mijn eigen rustige tempootje en ik zie Dirk langzaam verdwijnen aan den einder.
Het laatste stuk naar Gargilesse gaat bijzonder steil omlaag. Dat vindt mijn scheenbeen dus echt niet leuk. Ik maak de stappen nog kleiner en creëer haarspeldbochten op de breedte van de weg. Als ik bij de plaatselijke bar/tabac aankom heeft Dirk al een bier achter zijn kiezen. Ik bestel er ook een en voor Dirk ook. Het is dan ongeveer half twee en voor Dirk nog te vroeg om te stoppen.  Hij wil nog door naar Éguzon, of liefst naar Crozant.
Ik moet nog tot half drie wachten tot het Bureau de Tourisme opengaat om me de sleutel van de Gîte Municipal te geven. Prima tijd voor een lunch op een bankje voor de gîte. Nadat ik mij daar heb geïnstalleerd wandel ik via de kerk naar het dorp. De kerk heeft een prachtige crypte waar de voormalige Markies van Gargilesse en zijn familie begraven ligt. Zeer de moeite waard!
Er is geen winkel in Gargilesse, maar het is een prachtig dorp. Met name bewoond door kunstenaars, lijkt het wel, want je ziet er de ene galerie naar de andere. Op het terras ontmoet ik Flip de Leeuw, die met zijn fietsvrienden logeert in het Hotel des Artistes, ik bedoel maar... Hij was vanmiddag de kwartiermaker, die met de auto vooruit mocht/moest. Met acht vrienden fietsen ze elk jaar een stuk, nu de fietsroute "langs oude wegen", waar ik al meer fietsers van heb ontmoet.
Ik spreek mijn noodrantsoenen aan om in de gîte zelf een behoorlijke maaltijd te maken. Als ik daarna 's avonds nog wat zit te bloggen hoor ik buiten geluiden. Het blijken zeven van de acht fietsvrienden te zijn, die nog even het hoogste punt van het dorp opzoeken. Wel, dat is in mijn "appartement", dus ik nodig ze graag even binnen uit en we wisselen wat ervaringen uit.
Morgen loop ik richting Éguzon. Misschien zie ik ze dan nog langs flitsen.

1. Ton Adriaans:
    24 augustus 2017
    Top, van harte,
    op naar de volgende
  2. Paul:
    24 augustus 2017
    Hoi Martijn,
    "Soit prudent avec ton jambe!"
    's Avonds voor het slapen gaan
    genieten wij van weer een mooi verhaal.
    Je komt nu op voor ons bekend terrein. In Gargilesse hadden wij er 905 km op zitten. Van daar liepen we naar Crozant waar we sliepen in de "hangmatten" van een gemeentelijk gîte.
    Geniet van de verrassingen van elke nieuwe dag zoals wij van jouw verrassende verhalen.