Dag 58: Roquefort - Mont-de-Marsan

11 september 2017 - Mont-de-Marsan, Frankrijk

Vanochtend hebben we geen wekker gezet, maar toch zijn we allemaal voor zeven uur uit bed. Ik heb goed geslapen in de mooie gîte in Roquefort. We ontbijten samen en Anneke en Dick vertrekken weer eerder dan ik. Ik ruim rustig nog wat op en ga dan de sleutel terugbrengen naar het café. De verleidingen van het café zijn 's ochtends een stuk minder. Ik kan zelfs de verleiding weerstaan om een kop koffie te bestellen. Eerst maar eens een stukje wandelen.
Ik verleg de route een beetje zodat ik langs de bakker kom. De route komt ook langs een supermarkt, waar ik nog wat spullen insla. Het eerste deel van de route is weer langs een weg en dan ga ik het bos in. In Bostens kom ik bij een kerkje met een speciale opvangplaats voor pelgrims. Het is een prachtige ruimte met een oude kachel en verder van alle gemakken voorzien. Koffiezetapparaat, waterkoker, koelkast met allerlei frisdranken. Wat wil je nog meer? Maar het kerkje zelf spant de kroon. Als je er binnen loopt springen de lichten aan in het voorportaal. Loop je dan verder, dan gaat ook in de kerk zelf de lichten aan en dan begint er stemmige kerkmuziek te spelen. Ik zit een paar minuten stil in de kerkbank met tranen in mijn ogen naar een prachtige uitvoering van het Avé Maria te luisteren. Maar dan moet ik toch weer verder, want de pelgrim moet vooruit!
Het is vandaag 11 september, een bijzondere datum natuurlijk. Plotseling hoor ik een hoop herrie in de lucht. Ik zie een sportvliegtuigje met vlak daarnaast een straaljager, die moeite moet doen om die lage snelheid te vliegen. Het ziet er behoorlijk heftig uit. Door de datum van vandaag komen er meteen allerlei terroristische scenario's in me op.  Later blijkt dat Mont-de- Marsan (het doel van vandaag) een grote luchtmachtbasis heeft en dat er hier in de omgeving veel oefeningen zijn. Dit zal dus ook wel een oefening zijn, maar ik zou denken dat de Fransen op een dag van vandaag dergelijke oefeningen even achterwege zouden laten. Niet dus.
Verderop voorbij het viaduct over de A65 haal ik Dick en Anneke weer in. Samen lopen we naar Bougue, waar we willen lunchen. In het park naast de kerk komen we nog twee pelgrims tegen: Annelies en Michaël uit Tilburg. Zij zijn dit jaar gestart in Périgueux en lopen vandaag ook naar Mont-de-Marsan. We zullen ze dus vanavond nog wel ontmoeten.
Het laatste stuk van de route gaat ook vandaag weer over een oude spoorbaan. Deze route eindigt bij een spoorwegovergang van de 'nieuwe' spoorweg, die inmiddels ook niet meer in gebruik is. Over een paar jaar zijn er dus waarschijnlijk twee oude spoorbaanpaden naast elkaar.
In de gite in Mont-de-Marsan zijn naast Annelies en Michaël ook nog drie Franse vrouwen, waaronder weer Corinne, die ik in Périgueux voor het eerst heb ontmoet. Leuk om elkaar weer terug te zien. De gite is gevestigd in een oud badhuis. Een prima plek om te overnachten. Ik krijg samen met Dick en Anneke een aparte kamer voor drie personen, zodat we met een gerust hart morgen weer vroeg op kunnen staan.
Het avondeten bestaat vanavond uit blikvoer: haricots verts opgewarmd in de magnetron, met koud daar bovenop 'tonijn a la catalane'. Het klinkt niet echt fantastisch, maar het smaakt eigenlijk wel prima.
Na het eten ga ik het dorp in op zoek naar een kroeg om contact te zoeken met mijn vrienden van de 'Ovale Tafel', die op de tweede maandag van de maand bijeen komen in Het Veulen in 's-Hertogenbosch. Een vergelijkbare plek is in Mont-de-Marsan -uiteraard- niet te vinden, maar ik vind een cafe met een goede wifiverbinding voor een facetime gesprek. Leuk om daar op deze moderne manier toch nog een beetje bij te kunnen zijn.  Na deze virtuele ontmoeting drink ik nog een Grimbergen en dan ga ik terug naar de gîte om te gaan slapen.